نه ، ما را به معنای واقعی کلمه نگیرید! انسانها نمی توانند آب شور بنوشند. اما ، آب شور می تواند به آب شیرین تبدیل شود ، که هدف از این خورشیدی قابل حمل و بادی است که هنوز هم بسته بندی شده است. این فرآیند آب شیرین کن نامیده می شود و بیشتر و بیشتر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد تا آب شیرین مورد نیاز مردم را تأمین کند. بسیاری از ایالات متحده ، منابع کافی آب شیرین را برای اهداف آشامیدنی به دست آورده اند یا می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. اما ، آب شیرین در بسیاری از مناطق ملل و جهان می تواند از نظر کمبود برق برخوردار باشد. و همچنان که جمعیت به رشد خود ادامه می دهند ، کمبود آب شیرین در بیشتر مواقع اتفاق می افتد ، تنها در برخی مناطق. در بعضی مناطق ، آب نمک (به عنوان مثال از اقیانوس) برای نوشیدن به آب شیرین تبدیل می شود.

موانع "ساده" که باید برای رفع آب دریا از آب شیرین برداشته شود ، از بین بردن نمک حل شده در آب دریا است. این ممکن است به آسانی به نظر برسد فقط جوشاندن مقداری آب دریا در یک قابلمه ، گرفتن بخار و بازگشت آن به داخل آب (تقطیر). روش های دیگر در دسترس است اما این فرایندهای تکنولوژیکی فعلی باید در مقیاس وسیع انجام شود تا برای جمعیت های بزرگ مفید باشد و فرآیندهای فعلی گران ، پرانرژی و دارای امکانات در مقیاس بزرگ هستند.

چه چیزی باعث شوری آب می شود؟


منظور ما از "آب شور" چیست؟ آب نمکی حاوی مقادیر قابل توجهی (به عنوان "غلظت") از نمک های حل شده است. در این حالت ، غلظت مقدار (وزن) نمک در آب است ، همانطور که در "قسمتها در میلیون" (ppm) بیان شده است. اگر آب غلظت 10،000 ppm نمک محلول داشته باشد ، در نتیجه یک درصد از وزن آب از نمک های حل شده تشکیل می شود.

در اینجا پارامترهای ما برای آب شور ذکر شده است:

آب شیرین - کمتر از 1000 ppm
کمی آب شور - از 1000 ppm تا 3000 ppm
آب شور نسبتاً شور - از 3000 ppm تا 10،000 ppm
آب بسیار شور - از 10،000 ppm تا 35،000 ppm
به هر حال ، آب اقیانوس حاوی حدود 35000 پی پی ام نمک است.

دنیا به آب شیرین کن ها نیاز دارد

کمبود منابع آب شیرین و نیاز به تأمین آب اضافی در حال حاضر در بسیاری از مناطق خشک جهان بسیار مهم است و در آینده اهمیت فزاینده ای خواهد داشت. بسیاری از مناطق خشک به سادگی از منابع آب شیرین به شکل آبهای سطحی مانند رودخانه ها و دریاچه ها برخوردار نیستند. آنها ممکن است تنها منابع آب زیرزمینی محدود داشته باشند ، با ادامه کار استخراج آب از سفره های آب ، برخی از آنها در حال ترد تر شدن هستند. تبخیر نمک خورشیدی توسط طبیعت برای تولید باران مورد استفاده قرار می گیرد که منبع اصلی آب شیرین روی زمین است.

اسمز معکوس چیست؟

روش دیگری که آب نمک زدایی می شود با روش "اسمز معکوس" است. در اکثر اصطلاحات ساده ، آب که حاوی مولکولهای نمک حل شده است ، از طریق یک غشای نیمه قطعه (اساساً یک فیلتر) مجبور می شود ، که در آن مولکول های نمک بزرگتر از سوراخ های غشایی عبور نمی کنند بلکه مولکول های کوچکتر آب را انجام می دهند.

اسمز معکوس ابزاری مؤثر برای خنثی سازی آب شور است ، اما از سایر روش ها گران تر است. با کاهش قیمت ها در آینده ، استفاده از گیاهان اسمز معکوس برای خنثی کردن مقادیر زیادی آب شور باید متداول تر شود.

 

آب شیرین کن دانش جدیدی نیست
نمک زدایی تقطیر یکی از اولین روش های تصفیه آب بشر است و امروزه هنوز هم یک راه حل درمانی محبوب در سراسر جهان است. در زمان های قدیم ، بسیاری از تمدن ها از این فرآیند بر روی کشتی های خود استفاده می کردند تا آب دریا را به آب آشامیدنی تبدیل کنند. امروزه از گیاهان نمک زدایی برای تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی در کشتی ها و در بسیاری از مناطق خشک جهان و تصفیه آب در مناطق دیگر که توسط آلودگی های طبیعی و غیر طبیعی استفاده می شود ، استفاده می شود. تقطیر شاید یکی از فناوری های تصفیه آب باشد که بیشترین میزان آلودگی آب آشامیدنی را به طور کامل کاهش می دهد.