تصفیه آب ، فرآیندی که توسط آن ترکیبات شیمیایی ناخواسته ، مواد آلی و معدنی و آلاینده های بیولوژیکی از آب خارج می شوند. این فرایند همچنین شامل تقطیر (تبدیل یک مایع به بخار برای ترمیم آن به شکل مایع) و دیونیزاسیون (حذف یون از طریق استخراج نمک های حل شده) است. یکی از مهمترین اهداف تصفیه آب تأمین آب آشامیدنی تمیز است. تصفیه آب همچنین نیازهای کاربردهای پزشکی ، دارویی ، شیمیایی و صنعتی برای آب تمیز و آب آشامیدنی را برآورده می کند. روش پاکسازی غلظت آلاینده هایی مانند ذرات معلق ، انگل ، باکتری ، جلبک ، ویروس و قارچ را کاهش می دهد. تصفیه آب در مقیاس از بزرگ (به عنوان مثال ، برای یک شهر کامل) گرفته تا کوچک (به عنوان مثال ، برای خانوارهای فردی) صورت می گیرد.

اکثر جوامع به عنوان منابع دریافتی برای تصفیه آب و استفاده روزانه به بدن طبیعی تکیه می کنند. به طور کلی ، این منابع می توانند به عنوان آب های زیرزمینی یا آبهای سطحی طبقه بندی شوند و معمولاً شامل سفره های زیرزمینی ، نهرها ، نهرها ، رودخانه ها و دریاچه ها هستند. با پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر ، اقیانوس ها و دریاهای آب شور نیز به عنوان منبع جایگزین آب برای آشامیدنی و مصارف خانگی استفاده شده اند.

شواهد تاریخی نشان می دهد که تصفیه آب دریایی توسط تمدن های باستان شناخته و مورد استفاده قرار گرفته است. روشهای اصلی تصفیه آب در نوشتارهای یونانی و سانسکریت ثبت شده است و مصریان در اوایل 1500 سال قبل از میلاد مسیح برای بارندگی استفاده می کردند.

در دوران مدرن ، کیفیتی که باید آب آن تصفیه شود ، معمولاً توسط سازمانهای دولتی تعیین می شود. چه به صورت محلی ، ملی و چه بین المللی ، استانداردهای دولتی معمولاً حداکثر غلظت آلاینده های مضر را که می توانند در آب سالم مجاز باشند تعیین می کنند. از آنجا که بررسی آب بر اساس ظاهر تقریباً غیرممکن است ، فرآیندهای متعددی مانند آنالیزهای فیزیکی ، شیمیایی یا بیولوژیکی برای آزمایش میزان آلودگی تولید شده اند. سطح مواد شیمیایی آلی و معدنی مانند کلرید ، مس ، منگنز ، سولفات و روی ، پاتوژنهای میکروبی ، مواد رادیواکتیو و مواد جامد محلول و معلق و همچنین pH ، بو ، رنگ و طعم برخی از پارامترهای رایج است تجزیه و تحلیل برای ارزیابی کیفیت آب و سطح آلودگی.

روش های منظم خانگی مانند آب جوش یا استفاده از فیلتر کربن فعال می تواند برخی آلودگی های آب را از بین ببرد. اگرچه این روش ها محبوب هستند زیرا می توانند به طور گسترده و ارزان استفاده شوند ، اما اغلب آنها آلودگی های خطرناک تر را از بین نمی برند. به عنوان مثال ، آب چشمه طبیعی چاههای آرتزی از لحاظ تاریخی برای همه اهداف عملی تمیز در نظر گرفته شده بود ، اما در دهه اول قرن بیست و یکم به دلیل نگرانی از سموم دفع آفات ، کودها و سایر مواد شیمیایی از سطح چاه ها ، تحت نظارت قرار گرفت. در نتیجه ، چاههای آرتزی تحت آزمایش و باتری آزمایش ها قرار گرفتند ، از جمله آزمایش های انگل .